Millennials: Οι leaders των αυριανών επιχειρήσεων

Της Νάντιας Μιχαλοπούλου

Αποκαλούνται «Millennials» ή «Generation Y» και θεωρούνται η γενιά με τα περισσότερα προσόντα που έχει εισαχθεί ποτέ στον επαγγελματικό στίβο. Είναι οι high-tech νέοι -οι γεννημένοι από το 1982 και μετά- που με τη διορατικότητα, τον ενθουσιασμό και τον ρεαλισμό που τους διακρίνει, δίνουν το δικό τους στίγμα σε αυτό που ονομάζουμε καριέρα, εξέλιξη, work-life balance, και σηματοδοτούν μια νέα εποχή στο εργασιακό περιβάλλον. Είναι οι πιο περιζήτητοι υποψήφιοι εργαζόμενοι παγκοσμίως, εκείνοι που σε μια δεκαετία θα καταλαμβάνουν το 80% των θέσεων εργασίας. Τα νέα ταλέντα που εξελίσσονται στους αυριανούς μάνατζερ με τη μεγαλύτερη επιρροή στον κόσμο των επιχειρήσεων.

Μια απλή αναζήτηση στο Google αρκεί για να αντιληφθεί κανείς ότι οι «Millennials» ή «Y» είναι το πιο δυναμικό κοινό σήμερα. Οι διεθνείς έρευνες για το πορτρέτο τους, αμέτρητες. Το ίδιο και τα δημοσιεύματα των μεγαλύτερων μέσων ενημέρωσης του πλανήτη. Στην Ελλάδα της κρίσης και της υψηλής ανεργίας όμως, ποιες είναι οι προοπτικές αυτής της γενιάς; Τι αναζητούν από την εργασία και την καριέρα τους; Τι μισθό παίρνουν; Σε ποιες εταιρείες επιθυμούν να εργαστούν; Πόσοι θέλουν να φύγουν στο εξωτερικό;


Η γενιά του ego

«Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των Millennials δεν διαφέρουν ανάλογα με τον τόπο καταγωγής ή τη χώρα εργασίας τους» σχολιάζει στο protothema.gr ο Permanent Placement & Career Transition Director της Adecco Ελλάδος, κ. Χάρης Κωνσταντινίδης. «Πρόκειται για νέους με υψηλό εκπαιδευτικό υπόβαθρο (έχουν bachelor και master, ενώ μιλούν τουλάχιστον δύο ξένες γλώσσες) που ξεκινούν την επαγγελματική τους πορεία με αισιοδοξία, καθώς πιστεύουν έντονα στις ικανότητές τους. Τους λέμε και παιδιά του ego, δεδομένης της φιλοδοξίας, του ναρκισσισμού και των ηγετικών τάσεων που τα χαρακτηρίζει. Είναι δυναμικοί, ανταγωνιστικοί, ευέλικτοι και ικανοί να προσαρμόζονται σε συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες, ενώ έχουν διάθεση για καινοτομία και δημιουργικότητα. Θέλουν να δουλεύουν σε ομάδες, να μαθαίνουν, να εξελίσσονται γρήγορα και να προσθέτουν αξία στη δουλειά τους. Γι’ αυτό και είναι έτοιμοι να αλλάξουν ανά πάσα στιγμή πορεία, όταν αντιλαμβάνονται ότι η εργασία τους δεν τους «προκαλεί». Αναλαμβάνοντας έναν ή και πολλαπλούς ρόλους, θέλουν να ξέρουν «γιατί» κάνουν κάτι και όχι απλώς «τι» κάνουν. Αναζητούν παντού τη γνώση, τη διαπροσωπική επικοινωνία με τους διοικούντες, ενώ επιδιώκουν να ταξιδεύουν συχνά ψάχνοντας ευκαιρίες ανάπτυξης. Δεν καθοδηγούνται από τις χρηματικές απολαβές, αλλά από την εμπειρία που θα αποκομίσουν. Ξεκινούν από χαμηλή μισθολογική κλίμακα, ωστόσο είναι βέβαιοι, ότι ο μισθός τους θα αυξηθεί στη συνέχεια της πορείας τους, βάσει των γνώσεων και της εμπειρίας που θα έχουν αποκτήσει».


Τεχνολογία: Η έκτη αίσθησή τους

Με δεδομένο ότι ανήκουν στη γενιά της ραγδαίας τεχνολογικής εξέλιξης, η εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες και την κοινωνική δικτύωση είναι το ισχυρό χαρτί τους. «Είναι εθισμένοι στην τεχνολογία. Μέσω αυτής γνωρίζουν τον κόσμο. Σχεδόν όλοι συμμετέχουν στα Social Media. Επικοινωνούν και εκφράζονται μέσω αυτών. Είναι διαρκώς online και τους βρίσκεις μόνο στο messenger, το Instagram, το WhatsApp και το Viber. Πιστεύουν ακράδαντα στον κρίσιμο ρόλο της τεχνολογίας και αναμένουν ότι οι εταιρείες θα συγχρονίζονται με τις τελευταίες εξελίξεις της. Προσεγγίζουν εντελώς διαφορετικά ακόμα και τα απλά καθημερινά πράγματα, όπως τις αγορές τους. Δεν θα τους δεις να πηγαίνουν σε τράπεζες ή σε εμπορικά καταστήματα, θα τα κάνουν όλα ηλεκτρονικά. Είναι η γενιά που έχει δημιουργήσει μια διαφορετική αγορά παγκοσμίως. Είτε μιλάμε για την αγορά της λιανικής/πώλησης, είτε μιλάμε για τις επιχειρήσεις. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι πάνω τους χτίζεται το marketing όλων των εταιρειών-κολοσσών» τονίζει ο κ. Κωνσταντινίδης.


Η γενιά που καλείται να βγάλει την αγορά από την κρίση

Ωστόσο παρά την ανώτατη μόρφωση και τα τεχνικά χαρακτηριστικά που διαθέτουν, οι περισσότεροι «Y» βρίσκονται εκτός αγοράς εργασίας «χτυπημένοι» από την ανεργία. «Αυτά τα παιδιά μπαίνουν σε μια αγορά εργασίας με μειωμένες ευκαιρίες, όμως είναι ρεαλιστές. Ξέρουν ότι το μέλλον μπροστά τους δεν είναι εύκολο. Ψάχνονται, δοκιμάζονται, συλλέγουν εμπειρίες. Είναι ευέλικτοι να εργαστούν πάνω σε ένα διεθνές περιβάλλον. Με την πάροδο των ετών, δε, θα γίνουν οι πρωταγωνιστές, καθώς η αγορά στρέφεται στο digital. Ήδη οι θέσεις εργασίας που δημιουργούνται απευθύνονται στο προφίλ τους. Άλλωστε οι μεγάλες επιχειρήσεις ξέρουν ότι η «γνωριμία» με τη νέα γενιά εργαζομένων θα κρίνει στο μέλλον την επιτυχία τους. Όσες προσαρμοσθούν στη διαφορετικότητα των «Y» θα κερδίσουν γρηγορότερα εργαζόμενους με την υψηλότερη δυνατή ποιότητα, πάνω στους οποίους θα οικοδομήσουν τις εταιρείες του αύριο».



Ο κ. Κωνσταντινίδης σημειώνει ότι «κλειδί» για την ανάκαμψη της αγοράς είναι η συνύπαρξη των Millennials, με τις προηγούμενες γενιές εργαζομένων, οι οποίες είναι σχετικά επαγγελματικά εδραιωμένες. Πρόκειται για τη «Generation X» (οι άνθρωποι που γεννήθηκαν από το 1965 έως το 1982) και τους Baby Βoomers (1946-1964). «Σήμερα, τουλάχιστον τρεις γενιές συνυπάρχουν στον εργασιακό χώρο. Οι εκπρόσωποι της καθεμιάς φέρνουν στον οργανισμό όπου εργάζονται τα δικά τους πλεονεκτήματα, τις αδυναμίες και τις απόψεις τους που σε πολλές περιπτώσεις είναι αρκετά διαφορετικές με εκείνες των άλλων γενιών. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, είναι σημαντικό ο επιχειρηματικός κόσμος να αξιοποιήσει στο μέγιστο βαθμό τα ταλέντα της κάθε μίας από αυτές τις τρεις γενιές. Οι Millennials έχουν να προσφέρουν τη φοβερή εξοικείωσή τους με την τεχνολογία και τις νέες ιδέες που φέρουν, ενώ οι παλαιότεροι την εμπειρία από μια «ποιοτική» αγορά που οι πρώτοι δεν πρόλαβαν να γνωρίσουν. Η συνύπαρξη δεν είναι εύκολη υπόθεση, όμως οι ηγεσίες των εταιρειών οφείλουν να συμβάλουν στην επίτευξή της. Οφείλουν να «ακούν» τους νέους και να τους «δείχνουν» πράγματα. Η είσοδος των Millennials στην αγορά εργασίας σηματοδοτεί νέες προκλήσεις τόσο για τους εργοδότες, όσο και για τους ίδιους τους εργαζόμενους. Αν δεν υπάρξει γεφύρωση γενεών θα έχουμε πρόβλημα στα επόμενα χρόνια» υπογραμμίζει.


Δραστήριοι παίκτες στη σκηνή των start-ups

Οι κλάδοι που προσελκύουν τους Millennials είναι κυρίως εκείνοι που σχετίζονται με την τεχνολογία και την καινοτομία πιθανότατα γιατί θεωρούν πως οι εταιρείες του κλάδου αυτού μπορούν να τους προσφέρουν την επαγγελματική εξέλιξη και ανάπτυξη που επιθυμούν. Ακριβώς όμως επειδή πρόκειται για μια «ψηφιακή γενιά» που δίνει έμφαση στην ομαδική εργασία και τη ταχεία ανέλιξη, το οικοσύστημα νεοσύστατων επιχειρήσεων αποτελεί εξίσου έναν χώρο μέσα από τον οποίο ξεπηδά η νέα γενιά εργαζομένων. Η Ελλάδα μάλιστα, ευνοεί τις συνθήκες για την προώθηση start-ups, σύμφωνα με τους ειδικούς της αγοράς. «Θαυμάζουμε τις ιδέες των ανήσυχων νέων επενδυτών» αναφέρει ο Permanent Placement & Career Transition Director της Adecco Ελλάδος και δίνει ως παράδειγμα τα επιτυχημένα «Beat» – πρώην «TaxiBeat» -, «Workable» και «Owiwi» «έξυπνες ελληνικές ιδέες που ξεπέρασαν τις προσδοκίες και έστρεψαν τα βλέμματα στη χώρα μας».