Τhe Supermodels: Yπόκλιση στο… τετράθεο του catwalk

Ο υπέρτατες της πασαρέλας στη δεκαετία του ’90, τότε που δεν υπήρχε η υπερπροβολή των social media, είχαν εκθρονίσει τους σχεδιαστές και έλαμπαν μόνες τους – Την εποχή των GNTM μιμιδίων μοντέλων οι Λίντα, Κρίστι, Ναόμι και Σίντι επιστρέφουν μέσα από ένα νοσταλγικό docuseries της Apple TV+

Του Proto Thema

Γράφει η Κλεοπάτρα Πατλάκη

H δεκαετία του ’90 θεωρήθηκε η χρυσή εποχή για σχεδιαστές όπως ο Τζιάνι Βερσάτσε και ο Τομ Φορντ, ήταν όμως και η εποχή που γέννησε τον όρο «supermodels» και μας σύστησε σε θεότητες της πασαρέλας που έμειναν στην Ιστορία με το μικρό τους όνομα. Η Σίντι, η Λίντα, η Ναόμι και η Κρίστι είναι μοντέλα των οποίων η λάμψη δεν έχει ξεπεραστεί ακόμα και σήμερα. Η νέα σειρά ντοκιμαντέρ της Apple TV+, σε σκηνοθεσία της βραβευμένης Μπάρμπαρα Κοπλ, έρχεται τώρα να διερευνήσει τη γέννηση των supermodels και να ρίξει φως στο τι συνέβαινε εκείνη την εποχή της ανεμελιάς, των πάρτυ και της σαμπάνιας που έρρεε άφθονη. Μέσα από τις ιστορίες ζωής της Ναόμι Κάμπελ, της Λίντα Εβαντζελίστα, της Σίντι Κρόφορντ και της Κρίστι Τέρλινγκτον, το ντοκιμαντέρ «The Supermodels» είναι ουσιαστικά μια νοσταλγική ρετροσπεκτίβα στη δεκαετία του ’90.

 

 

Η ιστορία ξεκινά από τα 80s, τότε που τα τέσσερα πανέμορφα κορίτσια έκαναν δειλά τα πρώτα τους βήματα στον χώρο του μόντελινγκ. «Καθώς η βιομηχανία της μόδας συνεχίζει να επαναπροσδιορίζει τον εαυτό της και τους ρόλους των γυναικών μέσα σε αυτήν, αυτή είναι η απόλυτη ιστορία δύναμης του πώς τέσσερις γυναίκες ενώθηκαν για να διεκδικήσουν, ανοίγοντας τον δρόμο σε αυτές που θα ακολουθούσαν», αναφέρει το δελτίο Τύπου της Apple TV+. «Οι αδελφές μου Κρίστι, Λίντα, Σίντι κι εγώ είμαστε εξαιρετικά ενθουσιασμένες που μοιραζόμαστε την ιστορία μας με τον κόσμο. Ελπίζουμε ότι το ταξίδι μας που καταγράφεται στη σειρά θα ενθαρρύνει, θα παρακινήσει και θα εμπνεύσει τους νέους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο», έγραψε η Ναόμι Κάμπελ στο Instagram, ενώ η Σίντι Κρόφορντ ανέφερε: «Είμαι ενθουσιασμένη γι’ αυτή την επανένωση με τις φίλες μου, για να γιορτάσουμε και να εξετάσουμε ταυτόχρονα τον τρόπο με τον οποίο τα supermodels ξεπέρασαν τις παραδοσιακές αντιλήψεις και τα όρια του μόντελινγκ στη βιομηχανία της μόδας». H ακριβοθώρητη Λίντα Εβαντζελίστα ανάρτησε με τη σειρά της: «Θα ήθελα οι άνθρωποι να δουν το ντοκιμαντέρ όχι μόνο ως βιογραφικό για τις δικές μας προσωπικές πορείες, αλλά ως ιστορίες για τη δύναμη της φιλίας, τα όνειρα και την επιμονή». Τέλος, η Κρίστι Τέρλινγκτον συμπλήρωσε: «Ανυπομονώ να ταξιδέψω σε αυτά τα χρόνια της μόδας με αυτές τις απίστευτες γυναίκες με τις οποίες μεγάλωσα».

Τα τέσσερα supermodels, που υπήρξαν και στενές φίλες και άκρως υποστηρικτικές μεταξύ τους, θα μας αφηγηθούν την πραγματική ιστορία πίσω από τη διαδρομή τους, από τα εμβληματικά εξώφυλλα, τις συνεργασίες τους με τους διασημότερους φωτογράφους στον κόσμο και το πώς κατάφεραν μέσα από τις επαγγελματικές τους επιλογές να είναι αυτές που ουσιαστικά επαναπροσδιόρισαν τα πρότυπα ομορφιάς και θηλυκότητας για τις επόμενες δεκαετίες, αλλά και αυτά της ποπ κουλτούρας. Αρχικά υπήρξε η μεγάλη παρέα των «Big Six», που πέρα από τη Λίντα, την Κρίστι, τη Ναόμι και τη Σίντι, συμπεριελάμβανε και τις Κλόντια Σίφερ και Κέιτ Μος. Μια εξάδα πανίσχυρων γυναικών που προκάλεσαν σκάνδαλα, έζησαν μεγάλους έρωτες με διάσημους άνδρες, έκαναν εκατοντάδες εξώφυλλα, πρωταγωνίστησαν σε βιντεοκλίπ, άνοιξαν αλυσίδες καταστημάτων, έβγαλαν εκατοντάδες εκατομμύρια, άνοιξαν δρόμους για τις σημερινές, οι περισσότερες δουλεύουν ακόμα, και που ναι, τότε δεν σηκώνονταν από το κρεβάτι για λιγότερα από 10.000 δολάρια.

 

 

 

H «Αγία Τριάδα»
Προτού προστεθεί στην παρέα τους η Σίντι Κρόφορντ, η Λίντα, η Ναόμι και η Κρίστι ήταν αχώριστες – μάλιστα εκείνη την εποχή τις αποκαλούσαν «The Holly Trinity».

Η Ναόμι Κάμπελ, δε, η «γαζέλα» της πασαρέλας, η αυταρχική ντίβα που μέχρι σήμερα δεν βρέθηκε κανένα μοντέλο να μιμηθεί το αγέρωχο περπάτημά της, και που όταν ανεβαίνει στην πασαρέλα σβήνει όλες τις άλλες, είναι η πιο ενεργή από τις φίλες της στον χώρο της μόδας ακόμα και τώρα που συμπλήρωσε τα 50 της χρόνια. Εμφανίζεται επιλεκτικά, ενώ δεν έχει σταματήσει να κάνει εξώφυλλα και φωτογραφήσεις. Ηταν μόλις 15 ετών όταν μάγεψε έναν σκάουτερ με τα ατελείωτα πόδια της, τα αμυγδαλωτά της μάτια και τα απίστευτα ζυγωματικά της. Μια απλή Λονδρέζα μπαλαρίνα που δεν φανταζόταν ότι κάποια στιγμή θα γινόταν εμβληματική φιγούρα στον χώρο της μόδας και μία από τις ισχυρότερες μαύρες γυναίκες του κόσμου, μαζί με την Οπρα Γουίνφρεϊ και τη Μισέλ Ομπάμα. Από την πρώτη στιγμή που ανέβηκε στις πασαρέλες τη λάτρεψαν όλοι. Ο Τζιάνι Βερσάτσε την προσκύνησε, ο Αζεντίν Αλαϊά την υιοθέτησε και την αποκαλούσε «κόρη μου», ενώ όλοι οι μεγάλοι μόδιστροι από το 1994 μέχρι σήμερα παραδέχονται ότι πάνω της «τα ρούχα δείχνουν αλλιώς».

 

Μετά από απαίτηση του μέντορά της Ιβ Σεν- Λοράν, που απείλησε να αποσύρει όλη του τη συλλογή, έγινε η πρώτη μαύρη που είδε τον εαυτό της εξώφυλλο στη γαλλική «Vogue» και αργότερα στην αμερικανική. Ενώ όσες φορές αδικούνταν εξαιτίας φυλετικών διακρίσεων, η Λίντα Εβαντζελίστα και η Κρίστι Τέρλινγκτον έμπαιναν μπροστά για να την υπερασπιστούν. «Βγήκαν η Λίντα και η Κρίστι και με υποστήριξαν σε εποχές όπου οι σχεδιαστές δεν χρησιμοποιούσαν ακόμη έγχρωμα μοντέλα», ανέφερε η ίδια και συνέχισε: «Είπαν κάποτε στους Dolce & Gabbana: “Αν δεν πάρετε και τη Ναόμι, δεν παίρνετε ούτε εμάς”». Στις πολυάριθμες σχέσεις της συγκαταλέγονται οι Ρόμπερτ Ντε Ντίρο, Μάικ Τάισον, Ερικ Κλάπτον, Φλάβιο Μπριατόρε και αρκετοί μεγιστάνες του πλούτου. Οσο αυξανόταν όμως η φήμη της τόσο πλήθαιναν και οι ιδιοτροπίες της. Τα ρεπορτάζ έκαναν λόγο για κατάχρηση ουσιών. Πέταξε το σίδερο πάνω στην οικιακή της βοηθό, οδηγήθηκε 4 φορές στα δικαστήρια και καταδικάστηκε για επιθέσεις ισάριθμες φορές. «Δεν χρειάζεται να ελέγξω εγώ τον θυμό μου. Χρειάζεται να ελέγξουν οι άλλοι τις πράξεις τους και να μη με εκνευρίζουν», δήλωνε αγέρωχη. Την πρώτη ημέρα που εμφανίστηκε για κοινωφελή εργασία σε έναν σταθμό αποχέτευσης της Νέας Υόρκης, ξέροντας ότι θα είναι εκεί οι φωτογράφοι, παρουσιάστηκε με ένα στραφταλιζέ φόρεμα Dolce & Gabbana αξίας 300.000 δολαρίων, λες και πόζαρε για editorial! Γνώρισε τον Μαντέλα και ανέπτυξε έντονη κοινωνική και φιλανθρωπική δράση, ενώ δίνει αγώνες για την εξάλειψη των φυλετικών διακρίσεων στον χώρο της μόδας. Η Ναόμι μιλούσε χρόνια πριν από το κίνημα «Black Lives Matter» για τον ρατσισμό και αντιμετωπίζει με κυνισμό εκείνους που μιλάνε τώρα -γιατί έγινε της μόδας- ενώ τότε που πάλευε μόνη δεν τη στήριζαν. Παράλληλα, συνεχίζει να αργεί στα ραντεβού της, να είναι υποστηρικτική με τις φίλες της, αυστηρή με τα νέα μοντέλα, χαοτική στις προσωπικές της σχέσεις και όπως είπε σε μια συνέντευξή της: «Είμαι απλώς η Ναόμι και μπορεί να μεγάλωσα, αλλά δεν νιώθω γριά. Ακόμα και όταν με αποκάλεσαν θείτσα πριν από 10 χρόνια».

Ο χαμαιλέων της μόδας, Λίντα Εβαντζελίστα, ήταν αυτή που οδήγησε σε παράκρουση τα media της εποχής όταν δήλωσε με θράσος: «Δεν σηκώνομαι από το κρεβάτι για λιγότερα από 10.000 δολάρια τη μέρα!». Η Καναδέζα Λίντα ήταν μοναδική στο να μεταμορφώνεται και όταν ο διάσημος φωτογράφος Πίτερ Λίντμπεργκ την προέτρεψε να κόψει το μαλλί της καρέ είδε την καριέρα της να απογειώνεται. Εζησε ξέφρενα με τις φίλες της και δεν έλειπε από κανένα πάρτυ σε Νέα Υόρκη, Παρίσι, Λονδίνο και Τόκιο, ενώ πρωταγωνίστησε και σε δύο βιντεοκλίπ του Τζορτζ Μάικλ. Η Λίντα λατρεύτηκε όσο λίγες αλλά στην προσωπική της ζωή ταλαιπωρήθηκε. Το 1987 παντρεύτηκε τον διευθυντή του πρακτορείου μοντέλων Elite και χώρισαν όταν αυτός κατηγορήθηκε για σεξουαλική παρενόχληση. Υπήρξε ζευγάρι με τον ηθοποιό Κάιλ ΜακΛάχλαν και στη συνέχεια με τον Γάλλο τερματοφύλακα Φαμπιάν Μπαρτέζ, από τον οποίο είχε μείνει έγκυος αλλά στον 6ο μήνα απέβαλε. Τον Οκτώβριο του 2006 έφερε στον κόσμο τον γιο της Αγκουστίν χωρίς να αποκαλύψει τον πατέρα του, παρόλο που κυκλοφορούσαν πολλές φήμες. Εγκατέλειψε το μόντελιvγκ και ασχολήθηκε με την ανατροφή του παιδιού της όταν λίγα χρόνια αργότερα, το 2011, κατέθεσε αγωγή εναντίον του Γάλλου μεγιστάνα, ιδιοκτήτη μεταξύ άλλων του οίκου Gucci και συζύγου της Σάλμα Χάγεκ, Φρανσουά-Ανρί Πινό. Στο δικαστήριο υποστήριξε ότι ο Πινό είναι ο πατέρας του γιου της και αξίωνε διατροφή 46.000 δολαρίων τον μήνα. Η διαμάχη έληξε με διακανονισμό και έκτοτε η 55χρονη σήμερα Λίντα ζει μακριά από τα φώτα. Είναι αντιπρόεδρος εταιρείας καλλυντικών και η εμφάνισή της δεν θυμίζει σε τίποτα την εκθαμβωτική παρελθοντική της περσόνα.

 

 

H Κρίστι Τέρλινγκτον υπήρξε η Οντρεϊ Χέπμπορν του μόντελινγκ, το οποίο ξεκίνησε για να πληρώνει τα μαθήματα ιππασίας που έκανε. Το εξαιρετικό πρόσωπό της της έφερε γρήγορα τα μεγάλα συμβόλαια και τις ισχυρές συνεργασίες. Παράλληλα όμως σπούδασε Συγκριτική Θρησκεία και Ανατολική Φιλοσοφία. Εχει πρωταγωνιστήσει ζμε τις κολλητές της στο εμβληματικό βιντεοκλίπ «Freedom» του Τζορτζ Μάικλ. Υπηρέτησε ως σύμβουλος στην επιτροπή του Χάρβαρντ για την Παγκόσμια Υγεία, είναι παντρεμένη με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Εντουαρντ Μπερνς, έχει δύο παιδιά, ασχολείται με τη γιόγκα, αρθρογραφεί για ζητήματα υγιεινής διατροφής, έχει συνεργαστεί με σωματεία για τα δικαιώματα των γυναικών σε υπανάπτυκτες χώρες, ενώ έχει δημιουργήσει τον δικό της μη κερδοσκοπικό οργανισμό Every Mother Counts.

Πολλοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι η γυναίκα για την οποία καθιερώθηκε ο όρος «supermodel» δεν είναι άλλη από τη Σίντι Κρόφορντ. Αποτέλεσε τη μούσα των μεγαλύτερων σχεδιαστών μόδας των 90s και ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα μοντέλα εκείνης της εποχής. Η ελιά στο πρόσωπό της ήταν το σήμα κατατεθέν της, ενώ ο γάμος της με τον Ρίτσαρντ Γκιρ την ανέβασε level στον πλανήτη Χόλιγουντ. Εκανε πασαρέλες, εξώφυλλα, διαφημιστικά, βιντεοκασέτες γυμναστικής. Η «Vogue» την ονόμασε «the top of the top models». Παρουσίασε εκπομπή στο MTV και σήμερα, στα 50 κάτι της χρόνια, παραμένει παντρεμένη με τον επιχειρηματία Ράντι Γκέρμπερ, ενώ παραδίδει πλέον τη σκυτάλη του catwalk στη 18χρονη κόρη της Κάια, που αποτελεί μικρογραφία της