Το περιβάλλον αλλάζει με την κατάλληλη στρατηγική

Κατά τη διάρκεια του εικοστού αιώνα, τα πλαστικά άλλαξαν τη ζωή μας με χιλιάδες τρόπους.

Ο κόσμος κατακλύσθηκε από χρωματιστά αντικείμενα με περίεργα σχήματα και η καθημερινότητά μας έγινε πιο εύκολη. Τα πλαστικά μπήκαν παντού, και έγιναν μέρος του πολιτισμού μας. Χωρίς αυτά δεν θα είχαμε ταινίες και ηχογραφημένο ήχο, ενώ η τεχνολογία, θα ήταν στη διάθεση όσων διέθεταν οικονομική άνεση.

Η ώρα της μαζικής χρήσης έφτασε μετά το 1950 με τα τάπερ και τις πλαστικές σακούλες των σούπερ μάρκετ, τα πλαστικά μπουκάλια νερού, τα στιλό και τα καλαμάκια. Το πλαστικό έγινε φετίχ αφού δεν σκουριάζει, δεν αλλοιώνεται, δεν σαπίζει, δεν μουχλιάζει, δεν καταστρέφεται. Κι εκεί κάπου καταλάβαμε ότι μπορεί να μάς καταστρέψει χάρη σε αυτές ακριβώς τις ιδιότητές του.

Η κοινή γνώμη ευαισθητοποιήθηκε όσον αφορά τον περιορισμό της χρήσης του πλαστικού όταν ανακαλύφθηκε το 1997 «Η μεγάλη δίνη των σκουπιδιών του Ειρηνικού» δύο τεράστιες κηλίδες από διαλυμένο και θρυμματισμένο πλαστικό που έχουν δημιουργηθεί στον Ειρηνικό Ωκεανό και καταλαμβάνουν έκταση υπερδεκαπλάσια της Ελλάδας. Ο εικοστός αιώνας έφυγε αφήνοντας μια βαριά κληρονομιά που πρέπει να αντιμετωπίσουμε τον 21ο αιώνα.

Πλέον, η κλιματική αλλαγή και η καταστροφή του περιβάλλοντος έστρεψαν το ενδιαφέρον των πολιτών, των εταιρειών και των κυβερνήσεων σε προσπάθειες σωτηρίας του πλανήτη. Καμπάνιες διάσωσης των ωκεανών και της ατμόσφαιρας και δράσεις για την προστασία του περιβάλλοντος πρωτοστατούν.

 

Η νέα εποχή

Στο λιανεμπόριο τροφίμων το πλαστικό διαδραματίζει σημαντικό ρόλο διότι είναι ανθεκτικό, ελαφρύ και μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους. Προστατεύει τα τρόφιμα κατά τη μεταφορά τους, και διασφαλίζει την ποιότητα, τη διάρκεια ζωής και τη φρεσκάδα τους. Ωστόσο, επειδή τα πλαστικά απορρίμματα αποτελούν ένα αυξανόμενο πρόβλημα για τους ανθρώπους, τα ζώα και το περιβάλλον, η Lidl Ελλάς είναι η πρώτη επιχείρηση οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα που απέσυρε οριστικά από τα καταστήματά της στις 01.01.2020 τα πλαστικά μίας χρήσης όπως καλαμάκια, ποτήρια, πιάτα, μαχαιροπίρουνα και μπατονέτες. Ως μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις λιανεμπορίου τροφίμων, αναλαμβάνει την ευθύνη που της αναλογεί και έχει ήδη δεσμευτεί έως το 2025 στη μείωση της χρήσης πλαστικού κατά 20% και στη μέγιστη δυνατή ανακυκλωσιμότητα για το 100% των συσκευασιών των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, ενώ αφαιρεί το μαύρο πλαστικό – που ανακυκλώνεται δύσκολα – από όλες τις συσκευασίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, μέχρι το τέλος του 2021. Ολα αυτά τα μέτρα αποτελούν μέρος του REset Plastic, της διεθνούς στρατηγικής της εταιρείας για το πλαστικό, η οποία ξεκίνησε το 2018 από τον Όμιλο Schwarz, με στόχο «Λιγότερο πλαστικό – Κλειστοί Κύκλοι πρώτων υλών».

 

REset Plastic και τα πέντε πεδία δράσης της Lidl

 

REduce/Μείωση: Αποφυγή χρήσης πλαστικού όπου είναι εφικτό και βιώσιμο.

Redesign/Επανασχεδιασμός: Σχεδιασμός προϊόντων και συσκευασιών ώστε να είναι ανακυκλώσιμα για να κλείνει ο κύκλος στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας. Μείωση πλαστικού σε μεγάλο αριθμό συσκευασιών, αύξηση της ανακυκλωσιμότητας ή εναλλακτικά χρήση ανακυκλωμένου πλαστικού. Ενίσχυση της διαφάνειας προς τους καταναλωτές με τη σήμανση «Packaging responsibly» .

Recycle/Ανακύκλωση: Συλλογή, διαλογή, ανακύκλωση και κλείσιμο του κύκλου ζωής των πρώτων υλών.

Remove/Απομάκρυνση: Υποστήριξη της απομάκρυνσης πλαστικού από το περιβάλλον. Συμβολή σε ωκεανούς και ποτάμια χωρίς πλαστικό σε συνεργασία με τους εταίρους της «Project Stop» και «One Earth – One Ocean e.V.» .

Research/Ερευνα: Επένδυση στην έρευνα και ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων. Ενημέρωση του κοινού για την ανακύκλωση και την προστασία των φυσικών πόρων. Η Lidl έχει υπογράψει την Παγκόσμια Δέσμευση της Νέας Πλαστικής Οικονομίας του Ιδρύματος Ellen MacArthur, για μια παγκόσμια λειτουργική κυκλική οικονομία.

 

ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΕ ΠΕΝΤΕ ΠΕΔΙΑ

Πεδία δράσης REcycle & Rεmove: Plastic-free Σαντορίνη
Η καμπάνια «Plastic Free Santorini», είναι μια κοινή πρωτοβουλία του Υπουργείου Τουρισμού, του Δήμου Σαντορίνης και της Lidl Ελλάς, που έχει ως στόχο την ανακήρυξη της Σαντορίνης, ως ενός νησιού με ιδιαίτερες περιβαλλοντικές ευαισθησίες, αλλά και διαχρονικό συμβολισμό και ξεδιπλώνεται ως μια πρωτότυπη, εναλλακτική τουριστική καμπάνια που είναι ταυτόχρονα παγκόσμιο μήνυμα βιώσιμης ανάπτυξης για το ίδιο το νησί αλλά και τη χώρα μας.
Σε πρώτη φάση, η καμπάνια περιλάμβανε ειδικά διαμορφωμένη επικοινωνία σε σημεία υψηλής τουριστικής κίνησης, καθώς και στο διαδίκτυο, ενώ σε δεύτερη φάση πέρασε στην προώθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο νησί, και άμεσες παρεμβάσεις στις παραλίες, σε συνεργασία με το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Lidl Ελλάς, μαζί με συνεργάτες και εθελοντές του Ιδρύματος, βρέθηκαν το καλοκαίρι που μας πέρασε στη Σαντορίνη για να ενώσουν τις δυνάμεις τους απέναντι στον αγώνα για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των ελληνικών ακτών, προσφέροντας ανάσες ζωής στο οικοσύστημα του νησιού, αλλά και λύσεις, ανοίγοντας δρόμους βιώσιμης ανάπτυξης.
Η Lidl Ελλάς συνεχίζει και φέτος το έργο της εναλλακτικής τουριστικής καμπάνιας «Plastic Free Santorini», επεκτείνοντας το πρόγραμμα και σε άλλες περιοχές. Έτσι, με το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη καθαρίζει τον βυθό και τις ακτές των Χανίων. Το «Plastic Free…» θα ταξιδέψει φέτος και σε άλλες περιοχές, εκτός από τα Χανιά, στη Χαλκιδική, στη Σαντορίνη για δεύτερη φορά, Ρόδο, Κω και Κέρκυρα.

 

 

Πεδίο δράσης Rεsearch: Παράσταση «Τέσσερις Εποχές» στην Εθνική Λυρική Σκηνή
Είναι η πρώτη φορά που μια επιχείρηση λιανικού εμπορίου, συνεργάζεται με έναν εμβληματικό εθνικό φορέα, διαχρονικό φάρο της μουσικής τέχνης και παράγουν μαζί πολιτισμό, καλλιεργούν την οικολογική συνείδηση και προάγουν την καλλιτεχνική παιδεία.
Με αφορμή και όχημα την κυκλικότητα του χρόνου, η παράσταση Τέσσερις εποχές βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Βιβάλντι πραγματεύεται με έξυπνο και ευφάνταστο τρόπο τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης της Lidl Ελλάς. Θέματα όπως η μείωση του πλαστικού, η ανακύκλωση και η κυκλική οικονομία ζωντανεύουν στη σκηνή με μοναδικό τρόπο. Η ιδέα της ανακύκλωσης βρίσκεται στον πυρήνα της δραματουργίας της παράστασης, ενώ είδη μιας χρήσης, από πλαστικές σακούλες και μπουκάλια μέχρι πλαστικά καλαμάκια και γάντια, μεταμορφώνονται σε εντυπωσιακά κοστούμια.

Η παράσταση, που υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) προς την Εναλλακτική Σκηνή, δίνει μια βιωματική αίσθηση της οικολογικής καταστροφής που έχει ήδη επέλθει από τις συνέπειες της αλόγιστης χρήσης των φυσικών πόρων και της εγωιστικής και υποκριτικής στάσης απέναντι στη φύση. Πρόκειται για μια προτροπή σε δράση καθώς το μέλλον του πλανήτη είναι ευθύνη όλων μας.
Λόγω της πανδημίας, η παράσταση διατίθεται πλέον διαδικτυακά μέσω της GNO TV μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2021. Επιπλέον έχουν παραχωρηθεί δωρεάν κωδικοί σε σχολεία σε ολόκληρη την χώρα, με σκοπό να προσφέρει σημαντικά βιώματα στους μαθητές.

 

«Το φιλί της Άνοιξης», Α. Βιδαλάκης, Κ. Μαυρογεώργη, φωτογραφία V. Isaeva

 

Πεδίο δράσης Redesign: Σχεδιασμός νέας οικολογικής συσκευασίας
Στο πλαίσιο του στόχου για 20% λιγότερο πλαστικό έως το 2025, η Lidl Ελλάς μείωσε στα παραδοσιακά ελληνικά έτοιμα γεύματα «Chef Select» το πλαστικό του περιέκτη, καταργώντας ταυτόχρονα το πλαστικό καπάκι, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο συνολική μείωση πλαστικού κατά 43,24% ανά συσκευασία.
Πεδίο δράσης Reduce: Κατάργηση πλαστικής σακούλας μιας χρήσης
Η Lidl Ελλάς, πρώτη το 2018, απέσυρε οριστικά τις πλαστικές σακούλες µιας χρήσης 4 λεπτών από τα καταστήµατά της και τις αντικατέστησε µε µια νέα σακούλα πολλαπλών χρήσεων, ανθεκτικότερη, η οποία αποτελείται κατά 80% από ανακυκλωµένα υλικά, είναι 100% ανακυκλώσιµη και στην οποία µπορούν να τοποθετηθούν προϊόντα βάρους 10 κιλών. Από το 1999, η εταιρεία έθεσε υψηλούς στόχους πριν καν η νομοθεσία το επιβάλλει. Ο καταναλωτής πλήρωνε αντίτιµο για την αγορά κάθε σακούλας µε απώτερο στόχο τόσο την αποτροπή της χρήσης της, όσο και τη μείωση της αλόγιστης χρήσης της και την προστασία του περιβάλλοντος.

 

Πεδίο δράσης Reduce: Απόσυρση πλαστικών μιας χρήσης
Η Lidl Ελλάς είναι η πρώτη επιχείρηση οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα που απέσυρε οριστικά από τα καταστήματά της στις 31.12.2019 τα πλαστικά μίας χρήσης, όπως καλαµάκια, ποτήρια, πιάτα, μαχαιροπίρουνα και μπατονέτες.

 

Πεδίο δράσης Research: SUP Free Hackathon
Ο μαραθώνιος καινοτομίας SUP Free hackathon είναι η πρώτη δράση ανοιχτής καινοτομίας στο πλαίσιο της εθνικής καμπάνιας “Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης” η οποία θα ξεδιπλωθεί σε λίγο καιρό. Στόχος του είναι η ενεργοποίηση της κοινωνίας και των επιχειρήσεων για τη δημιουργία πρωτότυπων εφαρμογών και λύσεων που αξιοποιούν την τεχνολογία, για να συμβάλλουν σε μια καθημερινότητα χωρίς πλαστικά μίας χρήσης.
Η δράση εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ενεργειών που αφορούν την ανοιχτή καινοτομία. Το εργαστήριο SUP Free Innovation Lab, το οποίο υποστηρίζεται από τη Lidl Ελλάς, έχει ως στόχο την προώθηση νέων αναπτυσσόμενων τεχνολογιών (disrupting technologies) σε θέματα αειφορίας και προστασίας του περιβάλλοντος. Περιλαμβάνει τη διοργάνωση του μαραθωνίου καινοτομίας SUP Free hackathon και, στη συνέχεια, έναν 5μηνο κύκλο υποστήριξης των 5 λύσεων που προτάθηκαν, ώστε οι πρωτότυπες εφαρμογές να μετασχηματιστούν σε παραγωγικές λύσεις, ενώ αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε ένα βήμα πριν τον μεγάλο τελικό όπου θα ανακοινωθεί η νικήτρια ιδέα.
Στόχος του μαραθωνίου καινοτομίας SUP Free hackathon είναι η δημιουργία πρωτότυπων εφαρμογών και λύσεων για μια ζωή χωρίς πλαστικά μίας χρήσης μέσα από τεχνολογικά εργαλεία, καινοτόμες ιδέες και μεθοδολογίες που μπορούν να έχουν εφαρμογή στην καμπάνια ενημέρωση, στη λειτουργία των επιχειρήσεων και στην καθημερινότητα όλων μας.

 

Πεδίο δράσης Research: Πρόσωπα
Η Lidl Ελλάς υποστηρίζει την προσπάθεια προσώπων, από το φάσμα της επιστήμης, του αθλητισμού, της τέχνης, των επιχειρήσεων και του κοινωφελούς χώρου, να τονίσουν την ανάγκη να συμβάλλουμε όλοι στη μάχη για την προστασία του περιβάλλοντος και να δημιουργήσουμε μία συμμαχία υπέρ της ζωής χωρίς πλαστικά μίας χρήσης.
Με αφορμή την ψήφιση του νομοσχεδίου «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2019/904/ΕΕ σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον», η Lidl Ελλάς σε συνεργασία με το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, στο πλαίσιο της εθνικής καμπάνιας «Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης» και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δημιουργούν ένα «κύμα» ενημέρωσης με τη χρήση «πρεσβευτών», οι οποίοι ενώσουν τις φωνές τους δημιουργώντας ένα θετικό κλίμα υποδοχής της νέας συνθήκης για τη σταδιακή κατάργηση των πλαστικών μίας χρήσης.