Κώστας Βογιατζής: Η ΙΚΕΑ είναι το πιο επαναστατικό brand σήμερα

Της Νάντιας Μιχαλοπούλου

Ο ιδρυτής του διακεκριμένου Yatzer.com και διεθνής influencer βρέθηκε στις Ημέρες Δημοκρατικού Σχεδιασμού στη Σουηδία και περιγράφει την εμπειρία του στη «μήτρα» του σκανδιναβικού σχεδιασμού – Τι συλλογή θα σχεδίαζε για τον σουηδικό κολοσσό

«Design is to share». Δώδεκα χρόνια πριν, αυτή η φράση αποτέλεσε αφορμή για να δημιουργηθεί το «Yatzer», ένας ιστότοπος αφιερωμένος στην εκλεπτυσμένη αισθητική και το design, που έμελλε να κατακτήσει τον κόσμο. Και το πέτυχε. Σήμερα, ο εμπνευστής του, ο 38χρονος Έλληνας, Κώστας Βογιατζής, συγκαταλέγεται στους πιο επιδραστικούς interior designers του πλανήτη (έχει συμπεριληφθεί στη σχετική λίστα των Financial Times), καθοδηγώντας έναν διαδικτυακό κόσμο που αναδεικνύει με μοναδικό τρόπο όλα όσα προκαλούν τις αισθήσεις μας και αναβαθμίζουν την καθημερινότητά μας.

«Το design είναι παντού, ζούμε μέσα σε αυτό, καλύπτει ανάγκες, ερεθίζει τα συναισθήματα μας και προξενεί καθοριστικές εμπειρίες, οι οποίες διαμορφώνουν τελικά την ίδια μας τη ζωή μας» λέει ο ίδιος,  περιγράφοντας τη διαφορά του design με την τέχνη και την επιρροή του στην καθημερινότητα μας. Για τον λόγο αυτό, ταξιδεύει ασταμάτητα σε κάθε γωνιά της Γης, συνδιαλέγεται με καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες και σχεδιαστές και μεταφέρει με επιλεκτικό, αλλά αυθεντικό και πρωτοποριακό τρόπο τις εμπειρίες του στις οθόνες μας. Άλλωστε το «sharing» ήταν εξαρχής η αιτία που τον μύησε στη σφαίρα του design και στη συναναστροφή του με άλλες κορυφαίες προσωπικότητες του χώρου, όπως ο Marcus Engman, Head of Design στην ΙΚΕΑ.

Το protothema.gr συνάντησε τον ταλαντούχο διεθνή influencer, λίγο μετά το τελευταίο του ταξίδι στο Άλμουτ, όπου παρευρέθηκε στη μεγαλύτερη εκδήλωση που διοργανώνεται κάθε χρόνο στη Σουηδία, για τον Δημοκρατικό Σχεδιασμό και συνομίλησε μαζί του για την έννοια της αισθητικής και το πώς αυτή λειτουργεί ως μέσο έκφρασης και «εργαλείο» δημιουργίας και εξέλιξης, ακριβώς όπως την αξιοποιούν οι ευφυείς Σκανδιναβοί σχεδιαστές.

«Συναισθήματα. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της σχέσης του ανθρώπου με τον χώρο. Οι υφές, ο φωτισμός, η μουσική και τα αρώματα σε ένα περιβάλλον είναι εκείνα τα στοιχεία που ξυπνούν τα αισθητήρια μας και μας κάνουν να θέλουμε να επιστρέφουμε σε ένα περιβάλλον. Ένας χώρος θα σου μείνει αξέχαστος όχι μόνο από τη διακόσμησή του, αλλά από το πώς θα σε κάνει να νιώσεις εισερχόμενος σε αυτόν. Η έννοια της αισθητικής και του design είναι άμεσα συνυφασμένη με τα συναισθήματα και τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα γύρω μας. Και αυτό το γνωρίζουν καλά οι Σκανδιναβοί» μας εξηγεί ο Κώστας Βογιατζής, εκφράζοντας τον θαυμασμό του στην απλότητα και τη χρηστικότητα που χαρακτηρίζουν τη σχολή του σκανδιναβικού design.

Τι συμβαίνει στη διάρκεια των τριών ημερών που περνάει κανείς στο τόπο όπου η ΙΚΕΑ «γεννά» ιδέες και τάσεις, προτού αυτές εξαπλωθούν στα σπίτια εκατομμυρίων ανθρώπων ανά τη Γη; «Έκρηξη συναισθημάτων» απαντά ο ιδρυτής του Yatzer. «Η ΙΚΕΑ είναι ένα επαναστατικό brand με τεράστια ιστορία, αλλά το εντυπωσιακό είναι το πάθος τους να ερευνήσουν σε βάθος τις κουλτούρες του κόσμου, ώστε να τις ενσωματώσουν στα προϊόντα τους. Δεν σταματούν να σκέφτονται, να εξελίσσονται και να μελετούν τις συνήθειες των πολιτών κάθε περιοχής, για να δημιουργούν λύσεις στις καθημερινές ανάγκες τους. Εκείνο όμως που εκτίμησα πιο πολύ από όλα είναι η αδιαπραγμάτευτη θέση τους που θέλει όλα τα προϊόντα να βασίζονται στις πέντε αρχές της εταιρείας: την ποιότητα, τη βιωσιμότητα, τη λειτουργικότητα, τη χαμηλή τιμή και την αισθητική. Είναι συνδυασμένες τέλεια σε ό,τι λανσάρουν».  «Το γούστο είναι προσωπική υπόθεση, αλλά με μαθηματική ακρίβεια, στην ΙΚΕΑ όλοι θα βρουν κάτι που θα υπακούει στους κανόνες της αισθητικής τους. Στο Άλμουτ, συνειδητοποίησα ότι ο Δημοκρατικός Σχεδιασμός απευθύνεται και υποστηρίζεται σε όλες τις χώρες του κόσμου, σε όλες τις κουλτούρες, σε κάθε ανάγκη. Και αυτός είναι στην ουσία, ο νούμερο ένα κανόνας στο design: να σχεδιάζεις έχοντας τον άνθρωπο στο κέντρο, καθοδηγούμενος από την ενσυναίσθηση. Από την εμπειρία μου, θεωρώ ότι οι επερχόμενες συλλογές της ΙΚΕΑ θα μπορούν να ενταχθούν σε χώρους με κάθε είδους ταυτότητα».
Κάθε χρόνο, τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου,  δημοσιογράφοι , άνθρωποι του design, της τέχνης, της μόδας και της τεχνολογίας δίνουν ραντεβού στη μήτρα του σκανδιναβικού σχεδιασμού, στο Άλμουτ, για να ενημερωθούν για τις νέες τολμηρές προτάσεις του σουηδικού κολοσσού, που στοχεύουν να ανανεώσουν τους χώρους στους οποίους κινούμαστε, προσδίδοντας τους ταυτόχρονα αρμονία και ηρεμία. Ο Κώστας Βογιατζής παραδέχεται ότι εξεπλάγη όχι μόνο από τα επαναστατικά υφάσματα και υλικά που πρόκειται να λανσάρει στην αγορά η ΙΚΕΑ και την άμεση γνωριμία του με τα υπό κατασκευή προϊόντα, αλλά και από τις απροσδόκητες συνεργασίες της εταιρείας με άλλα κορυφαία brand (adidas, Lego, Altered) και διεθνούς βεληνεκούς σχεδιαστές (Byredo, Per B Sundberg, Sarah Andelman, Craig Redman), κινήσεις που αποδεικνύουν ότι η εταιρεία δεν βρίσκεται τυχαία στην κορυφή του τομέα της.

 

«Θέλουν να ικανοποιήσουν όλες τις αισθήσεις του ανθρώπου. Συνεργάζονται με τους κορυφαίους και δημιουργούν speakers, αρώματα χώρου, έπιπλα που ομορφαίνουν και διευκολύνουν την καθημερινότητα, αντικείμενα με τα οποία μπορούμε να συσχετιστούμε» συμπληρώνει ο ίδιος και αποκαλύπτει ότι θα τον εξίταρε η ιδέα να σχεδιάσει ο ίδιος μια συλλογή για την ΙΚΕΑ: «Η δημιουργία προϊόντων για την ΙΚΕΑ είναι σχολείο. Πρόκειται για μια διαδικασία που μόνο να σε εξελίξει μπορεί, μόνο από το γεγονός ότι θα συνεργαστείς με άτομα που φέρουν βαθιά τεχνογνωσία και εξειδίκευση σε κάθε τομέα παραγωγής. Με το δικό τους Know How, πάνω στο δικό σου σχέδιο, η πορεία είναι πολύ δημιουργική και στο τέλος το προϊόν φτάνει στις κατοικίες όλου του κόσμου, μέσα σε μια ημέρα. Θα δημιουργούσα κάτι που να σχετίζεται με την κουζίνα, καθώς πρόκειται για τον χώρο στον οποίο η έννοια του «sharing» βρίσκει πλήρη εφαρμογή».

*** Το αγγλόφωνο yatzer.com καλύπτει σήμερα και ιστορίες στυλ, ταξιδιού και τέχνης. Έχει 3,5 εκατ. pageviews το μήνα, 2,5 εκατ. μοναδικούς επισκέπτες το χρόνο, ενώ ο δημιουργός του σχεδίασε πρόσφατα τη δική του συλλογή σερβίτσιου για λογαριασμό της σουηδική εταιρείας Mateus. Ο Κώστας Βογιατζής γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Πειραιά. ‘Aφησε ανεκπλήρωτες τις σπουδές του στο Φυσικό Αθήνας για να μυηθεί στον κόσμο του design, εργάστηκε σε σχετικά έντυπα έως το 2010, ενώ από το 2006 δημιούργησε ως χόμπι, το «Yatzer» –εμπνεύστηκε την ιδέα στη διάρκεια της θητείας του στο στρατό. Χαρακτηρίζει τον εαυτό του ως ένα «micro-agency» και με την εμπειρία, τη θέση και τη σχέση που έχει με το ψηφιακό κοινό στα social media, έχει τη δύναμη να επηρεάζει καταναλωτικές αποφάσεις παγκοσμίως. Όνειρό του είναι να καταφέρει να συνδυάσει τη σχεδιαστική του δεινότητα, με την αισθητική και την τέχνη που πρεσβεύει ο ίδιος, σε ένα ξενοδοχειακό εγχείρημα που θα προσφέρει μια αυθεντική εμπειρία διαμονής γεμάτη συγκινήσεις.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Yatzer (@yatzer) on

Σχέδια της συλλογής που υπογράφει ο Κώστας Βογιατζής για λογαριασμό της σουηδικής εταιρείας Mateus