Οι επαναστατικές συνεργασίες με την Altered και τη Neste και τα επερχόμενα ανανεώσιμα προϊόντα από χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι και βιολογικά παραγόμενα φυτικά έλαια
Ειδικό κεφάλαιο και μεγάλη πρόκληση στο αναπτυξιακό σχέδιο της ΙΚΕΑ αποτελεί η κυκλική οικονομία. Ο σουηδικός κολοσσός επίπλων στρέφεται όλο και πιο έντονα σε ένα επιχειρηματικό μοντέλο που περιλαμβάνει παραγωγικές δράσεις και πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον, ανακοινώνοντας «πράσινες» επενδύσεις και συνεργασίες που στοχεύουν σε ένα καθαρό, βιώσιμο Περιβάλλον και ένα χαμηλό ενεργειακό αποτύπωμα των παρεμβάσεών της.
Στο πλαίσιο αυτό, η σουηδική εταιρεία ανακοίνωσε ότι κινείται προς την υιοθέτηση ενός φιλόδοξου παραγωγικού και καταναλωτικού μοντέλου για την ενθάρρυνση της ενσωμάτωσης των αρχών της κυκλικής οικονομίας στο επιχειρείν της, σχεδιάζοντας μια αλυσίδα αξίας προϊόντων που θα παράγει/ανακατασκευάζει, διανέμει, καταναλώνει/επαναχρησιμοποιεί, συλλέγει και τελικά ανακυκλώνει ή αποβάλλει υλικά των αρχικά παραγόμενων προϊόντων. Παράλληλα, έκανε γνωστό ότι μέχρι το 2020 τα πλαστικά μιας χρήσης θα απομακρυνθούν από όλα τα καταστήματα και εστιατόρια της, ότι επενδύει σε ανακυκλώσιμα υλικά για την κατασκευή των προϊόντων της, στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και σε συνεργατικά μοντέλα οικονομίας.
Μάλιστα, στη φετινή διοργάνωση «Ημέρες Δημοκρατικού Σχεδιασμού» που πραγματοποιήθηκε στο Άλμουτ της Σουηδίας, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι ενώνει τις δυνάμεις της με την καινοτόμο start-up εταιρεία Altered για την καταπολέμηση της λειψυδρίας, κατασκευάζοντας ένα ακκροφύσιο εξοικονόμησης νερού το οποίο θα μπορεί να τοποθετηθεί σε όλες τις βρύσες, δίνοντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές να περιορίσουν τη χρήση νερού κατά 90%. Το προϊόν αναμένεται να είναι διαθέσιμο σε όλα τα καταστήματα της ΙΚΕΑ τον Αύγουστο του 2019, ενώ μέχρι το 2020 η εταιρεία δεσμεύθηκε να δημιουργήσει θετικό ισοζύγιο νερού, περιορίζοντας τις επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και αυξάνοντας την πρόσβαση στο καθαρό νερό. Αξίζει να σημειωθεί ότι περίπου το ένα δέκατο του καθαρού νερού παγκοσμίως καταναλώνεται στις κατοικίες των ανθρώπων, γι΄αυτό και οι καινοτομίες που αφορούν στην εξοικονόμηση υδάτινων πόρων καθίστανται όλο και πιο σημαντικές. Μια βρύση καταναλώνει περίπου 8 λίτρα νερού. Το MISTLEN που κατασκευάζει η IKEA με την Altered, περιορίζει την κατανάλωση σε 0,25 λίτρα το λεπτό στη λειτουργία mist και σε 1-5 λίτρα σε λειτουργία spray.
Στην ίδια διοργάνωση, η ΙΚΕΑ επιβεβαίωσε την επιδίωξή της να επιφέρει θετικές αλλαγές στους ανθρώπους και τον πλανήτη, γνωστοποιώντας τη σύμπραξή της με τη Neste, για την παραγωγή πλαστικών προϊόντων από ανανεώσιμα υπολείμματα και χρησιμοποιημένες πρώτες ύλες, όπως το μαγειρικό λάδι και τα βιολογικά παραγόμενα φυτικά έλαια. Το πιλοτικό αυτό πρόγραμμα έχει ήδη ξεκινήσει, αποτελώντας την πρώτη ευρείας κλίμακας παραγωγή ανανεώσιμου, βιολογικού πλαστικού από πολυπροπυλένιο παγκοσμίως . «Με τα νέα αυτά υλικά κάνουμε ένα μεγάλο βήμα προς ένα μέλλον χωρίς ορυκτά καύσιμα. Κανείς δεν έχει καταφέρει να δημιουργήσει πλαστικό από πολυπροπυλένιο (PP) από πρώτες ύλες χωρίς ορυκτά, παρά μόνο σε εργαστηριακό επίπεδο. Σε συνεργασία με τη Neste διασφαλίζουμε τη δυνατότητα κλιμάκωσης της παραγωγής αυτών των υλικών» δήλωσε σχετικά ο Erik Ljungblad, Category Manager Plastic Products στην ΙΚΕΑ Σουηδίας.
«Μία από τις σημαντικότερες προτεραιότητες της ΙΚΕΑ είναι η συνεισφορά στην κοινωνία, πάντα βάσει των αξιών της εταιρείας. Ο κόσμος περιμένει τις μεγάλες εταιρείες να είναι δίπλα του και έτσι η ΙΚΕΑ βρίσκεται διαρκώς στο πλευρό του, μέσα από προϊόντα και λύσεις που εξασφαλίζουν μία πιο βιώσιμη ζωή στο σπίτι. Γι’ αυτό και η εταιρεία σχεδιάζει και προϊόντα που μπορούν να ανακυκλωθούν και να επαναχρησιμοποιηθούν. Το όραμα της εταιρείας, άλλωστε, είναι να δημιουργήσει μία καλύτερη καθημερινότητα για όλους», τονίζει στο protothema.gr η κυρία Νατάσα Χριστοφή, Marketing Manager της ΙΚΕΑ Ελλάδος και συμπληρώνει: «Στην ΙΚΕΑ θα συνεχίσουμε να αναπτύσσουμε το επιχειρηματικό μας μοντέλο, βασισμένο στην κυκλική οικονομία για μια πιο βιώσιμη καθημερινότητα. Ωστόσο το μεγαλύτερο «στοίχημα» είναι να μπορούμε να προσφέρουμε λειτουργικές λύσεις και προϊόντα, σε χαμηλή τιμή, που θα επιτρέπουν στους καταναλωτές να ζουν μια πιο ποιοτική ζωή. Να επενδύουμε σε νέες καινοτόμες τεχνολογίες, και ταυτόχρονα να «καλλιεργούμε» οικολογική συνείδηση στους πελάτες μας, χτίζοντας σχέσεις εμπιστοσύνης μαζί τους».
Η κυρία Χριστοφή, αν και αναγνωρίζει την αστάθεια που διακρίνει σήμερα την παγκόσμια αγορά, εμφανίζεται βέβαιη για την αποτελεσματικότητα ενός καινοτόμου και φιλικού προς το περιβάλλον επιχειρηματικού μοντέλου, υποστηρίζοντας ότι «όταν μία εταιρεία υλοποιεί συνεχείς και σταθερές «πράσινες» ενέργειες, με ειλικρίνεια απέναντι στους καταναλωτές και με γνώμονα τη βελτίωση της καθημερινότητάς τους, τότε τέτοιου είδους ενέργειες μπορούν να ευδοκιμήσουν και σε μία λιγότερο σταθερή αγορά».
Στην ερώτηση «τι περιλαμβάνει η «συνταγή» για μια υπεύθυνη εταιρεία τέτοιου μεγέθους όπως η ΙΚΕΑ» η ίδια απαντά: «Στην ΙΚΕΑ ακούμε συνεχώς τις ανάγκες των πελατών μας και προσπαθούμε να βρίσκουμε λύσεις στις εκάστοτε ανάγκες τους. Γι΄ αυτό, άλλωστε, κάθε χρόνο υλοποιείται η έρευνα “Life at Home”, η οποία καταγράφει τις ανάγκες των πολιτών στις σύγχρονες κοινωνίες ώστε να σχεδιαστούν στη συνέχεια, προϊόντα που θα βελτιώσουν την καθημερινότητά τους».
.