Additionally, paste this code immediately after the opening tag:

Διπλό πτυχίο με παράλληλες σπουδές – Γίνεται;

Της Νάντιας Μιχαλοπούλου

Τρεις φοιτητές που σπουδάζουν σε δημόσιο πανεπιστήμιο και ταυτόχρονα στο Deree – Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος εξηγούν κατά πόσο είναι εφικτές οι παράλληλες σπουδές

Μπορεί τα τελευταία στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας (Eurostat) να δείχνουν μικρή αποκλιμάκωση της ανεργίας στην Ελλάδα (21% τον Απρίλιο από 22% τον Μάρτιο), μεγάλη μερίδα των εργοδοτών, ωστόσο, δηλώνει –σύμφωνα την έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών: «Εκπαίδευση, επιχειρηματικότητα και απασχόληση»– ότι δυσκολεύεται να βρει το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό. Φταίει το εκπαιδευτικό σύστημα; Η επιλογή αντικειμένου σπουδών από τους νέους που δεν εναρμονίζεται με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας; Το έλλειμμα σε εξειδικευμένες δεξιότητες; Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, η χώρα μας διαθέτει ένα υψηλό ποσοστό εργαζόμενων με πολλά προσόντα (26%), χωρίς όμως ειδίκευση σε επιμέρους πεδία. Και σε αυτό το σημείο εντοπίζεται το πρόβλημα με τους διαθέσιμους υποψήφιους για τις θέσεις εργασίας.

Φαίνεται ότι για το σύγχρονο μοντέλο εργασίας δεν αρκεί η κατοχή ενός μόνο πτυχίου ΑΕΙ, χωρίς κάποια επιπρόσθετη εξειδίκευση. Ως εκ τούτου, πολλοί σπουδαστές επιλέγουν τα τελευταία χρόνια παράλληλες σπουδές σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα –δημόσια και ιδιωτικά– προκειμένου να αποκτήσουν ταυτόχρονα δύο πτυχία που θα τους καταστήσουν ελκυστικούς στους head hunters.

Κατά πόσο όμως μπορεί να συνδυαστεί η φοίτηση σε δημόσιο ΑΕΙ και σε ένα κολέγιο; Δύο νέοι που σπουδάζουν Νομική στο δημόσιο πανεπιστήμιο και παράλληλα στο Deree – Aμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος, απαντούν και εξηγούν πώς οδηγήθηκαν σε αυτή την επιλογή.

Μυρτώ Λάππα: 22 ετών – Παράλληλες σπουδές στη Νομική και minor σε Διεθνείς Σχέσεις στο Deree, υπότροφος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος

Για τη Μυρτώ οι παράλληλες σπουδές είναι «μια όμορφη προσωπική προσπάθεια, ένα ταξίδι μάθησης για την αυτογνωσία και την κοινωνιογνωσία. Εξερευνάς καινούργια γνωστικά αντικείμενα, ανακαλύπτεις ανάγκες, επιθυμίες και αδυναμίες του εαυτού σου». Η ίδια σπουδάζει νομικά στο δημόσιο πανεπιστήμιο και ταυτόχρονα παρακολούθησε, ως υπότροφος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, το πρόγραμμα σπουδών πάνω στις Διεθνείς Σχέσεις, στο Deree.

Πώς κέρδισε την υποτροφία;

«Πληρούσα όλες τις προϋποθέσεις που απαιτούνται. Συγκεκριμένα, φοιτούσα σε ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο, είχα ήδη συμπληρώσει δύο εξάμηνα πανεπιστημιακών σπουδών, με υψηλό μέσο όρο βαθμολογίας, και είχα, επίσης, υψηλό βαθμό απολυτηρίου Λυκείου. Επιπλέον, πέρασα από ατομική συνέντευξη, που ήταν προϋπόθεση για να αποκτήσει κανείς την υποτροφία, όπου εξήγησα γιατί επιθυμούσα να παρακολουθήσω μαθήματα στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο στο Deree».

Πώς αποφάσισε να παρακολουθήσει ταυτόχρονα δύο πτυχία σε δύο διαφορετικά ιδρύματα;

«Πάντοτε αντιμετωπίζω ενιαία το σύνολο των γνωστικών μου επιδιώξεων και επιθυμιών. Δεν τα αντιμετώπισα ως δύο πεδία αλλά ως συμπληρωματικές, μεταξύ τους, γνωστικές περιοχές. Ήταν πολύ σημαντικό για μένα, σε μεγάλο βαθμό, να έχω διαμορφώσει εγώ αυτήν τη δυνατότητα. Η επαφή με τους νόμους από τη μία, και η έρευνα πάνω σε σύγχρονα, διεθνή και ιδιαίτερα σημαντικά ιστορικά και πολιτικά θέματα, μέσα από συγκεκριμένα case studies, όπως γίνεται στο Deree, συμβάλλουν στο να προσεγγίζει ο σπουδαστής τα πράγματα πολύπλευρα, με κριτική σκέψη και, σε τελική ανάλυση, με επιστημονική επάρκεια».

Μπορούν να συνδυαστούν τα δύο προγράμματα σπουδών;

«Είναι αλήθεια ότι οι παράλληλες σπουδές σε δύο διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, πέρα από τα οφέλη που προσφέρουν, ελαχιστοποιούν σε σημαντικό βαθμό τον διαθέσιμο ελεύθερο χρόνο. Το γεγονός όμως ότι ήμουν σίγουρη για την επιλογή μου, η αυτοπειθαρχία και ο κατάλληλος προγραμματισμός με βοήθησαν ώστε να συνδυάσω αποτελεσματικά τις απαιτήσεις και να ανταποκριθώ στις αντίστοιχες υποχρεώσεις. Βέβαια, είχα την απόλυτη στήριξη από την οικογένειά μου, που γενικότερα αγαπά τις θεωρητικές επιστήμες».

Ποιες διαφορές βρίσκει ανάμεσα στο ελληνικό και το αμερικανικό σύστημα εκπαίδευσης;

«Σίγουρα και στα δύο συστήματα εκπαίδευσης το ακαδημαϊκό επίπεδο είναι υψηλό, το ίδιο και οι απαιτήσεις. Στο ελληνικό σύστημα, από τη μία πλευρά, οφείλω, όπως και οι συμφοιτητές μου, να ανταποκριθώ σε ένα ενιαία διαμορφωμένο σύνολο υψηλών διδακτικών απαιτήσεων. Από την άλλη, στο Deree μού δόθηκε η δυνατότητα κατά τη διάρκεια της φοίτησής μου να σπουδάσω σε ολιγομελή τμήματα, όπου υπήρχε μεγαλύτερη αλληλεπίδραση, τόσο με τους συμφοιτητές, όσο και με τους διδάσκοντες καθώς και μεγαλύτερη δυνατότητα προσωπικών επιλογών, στο ρυθμό και στο περιεχόμενο. Επιπλέον, μέσα από το Deree είχα τη δυνατότητα να σπουδάσω στη χώρα μου και ταυτόχρονα να γνωρίσω ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον, εμπειρία ιδιαίτερα σημαντική στις μέρες μας. Οι υψηλές απαιτήσεις για την ολοκλήρωση των προπτυχιακών μου σπουδών στη Νομική Σχολή, πιστεύω ότι θα με βοηθήσουν στον κριτικό τρόπο προσέγγισης των πραγμάτων και την επαγγελματική μου εξέλιξη. Από την άλλη, οι σπουδές μου σε ένα αγγλόφωνο και πολυπολιτισμικό περιβάλλον με προετοιμάζουν και με βοηθούν στο να αναπτύξω δεξιότητες προσαρμοστικότητας και συνεργασιμότητας και προοδευτικά να προσαρμοστώ σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον εργασίας».

Nίκος Αϊδίνης: 23 ετών – Παράλληλες σπουδές στη Νομική και minor στα Οικονομικά στο Deree, υπότροφος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος

Για τον Νίκο «το επιστημονικό υπόβαθρο των ελληνικών πανεπιστημίων είναι πολύ υψηλό και αυτό αναγνωρίζεται, ωστόσο η ακαδημαϊκή επίδοση των ΑΕΙ υποσκελίζεται από τις μη βιώσιμες καταστάσεις που έχουν δημιουργηθεί σχετικά με τις παρατάξεις και την παρακμή στις σχέσεις των καθηγητών με τους φοιτητές. Το Deree, από την άλλη, προσφέρει ένα σταθερό περιβάλλον που παρακινεί τον φοιτητή να αφοσιωθεί στις σπουδές του. Τα ελληνικά ιδρύματα προικίζουν τον φοιτητή με μία επιστημονική προσέγγιση, και το Deree προσφέρει στους φοιτητές του κοσμοπολιτισμό και ευέλικτη σκέψη».

Ο ίδιος σπούδασε τη Νομική επιστήμη στο ελληνικό πανεπιστήμιο και ταυτόχρονα επέλεξε να σπουδάσει Οικονομικά στο Deree, έπειτα από υποτροφία που έλαβε από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. «Ο συνδυασμός διαφορετικών αντικειμένων και διαφορετικών διδακτικών πρακτικών αποτέλεσε το κίνητρό μου, όχι μόνο για λόγους επαγγελματικής αποκατάστασης, αλλά και προκειμένου να αναπτύξω υπόβαθρο σε ένα ευρύτερο φάσμα ανθρωπιστικών επιστημών» εξηγεί ο Νίκος και προσθέτει: «Μέσω των παράλληλων σπουδών στο Deree, μου δόθηκε η ευκαιρία να εμβαθύνω τις γνώσεις μου στα ανώτερα μαθηματικά και τη στατιστική, αναπτύσσοντας αναλυτικές ικανότητες που, αν και δεν διδάσκονται στη Νομική, είναι απαραίτητες για τη δραστηριοποίηση στον χώρο των επιχειρήσεων».

«Τα οφέλη είναι πολλά και δεν περιορίζονται μόνον στο χώρο της εκπαίδευσης. Η παράλληλη μελέτη διαφορετικών αλλά σχετιζόμενων αντικειμένων βοηθά τη βαθύτερη κατανόηση και των δύο. Κατά κάποιον τρόπο αισθάνομαι ότι γίνομαι καλύτερος νομικός μελετώντας οικονομικά. Αποκτώ τη δυνατότητα να ελέγξω και να μετρήσω τις συνέπειες μιας νομοθετικής ρύθμισης σε οικονομικό επίπεδο και, με αυτό τον τρόπο, να κρίνω τη σκοπιμότητά της. Πολύ συχνά οι νομικοί, λόγω ελλιπών γνώσεων, δυσκολεύονται να χειριστούν ζητήματα που αφορούν περίπλοκες χρηματοοικονομικές και τεχνολογικές σχέσεις. Λόγω του παραπάνω προβλήματος, συναντούμε συχνά κενό νόμου ή κακογραμμένη νομοθεσία που δεν αναπτύχθηκε από νομικούς αλλά ειδικούς. Οι παράλληλες σπουδές, στη δική μου περίπτωση, γεφυρώνουν αυτό το κενό».

«Το πρόγραμμα του Deree είναι πολύ ευέλικτο, προσφέρει διαφορετικές ώρες και μέρες ενώ οι καθηγητές είναι κατανοητικοί και δίκαιοι. Ποτέ δεν άκουσα να έχει πρόβλημα κάποιος φοιτητής παράλληλων σπουδών με το πρόγραμμά του».

«Το ελληνικό σύστημα βασίζεται στην αποστήθιση και τη συγκέντρωση σε μία επιστήμη. Αντίθετα το αμερικανικό σύστημα επικεντρώνεται στην ευρεία παιδεία και τη διάδραση μεταξύ καθηγητή και μαθητών».

Αλκμήνη Μπασακάρου: 21 ετών – Παράλληλες σπουδές στη Νομική του ΕΚΠΑ και minor στις Διεθνείς Σχέσεις στο Deree, υπότροφος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος

«Η ιδέα της διπλής φοίτησης ήταν για μένα μάλλον μακρινή και δύσκολα θα έμπαινα στη διαδικασία να την επιδιώξω, δεδομένου του κόστους που θα είχε υπό κανονικές συνθήκες, αλλά μου είχε εξαρχής κινήσει το ενδιαφέρον. Το ενδιαφέρον αυτό πήγαζε κυρίως από την επιθυμία μου να αποκομίσω όσο το δυνατόν περισσότερες εμπειρίες ως φοιτήτρια, σε επίπεδο ακαδημαϊκό αλλά και πολιτισμικό.

Η φοίτηση λοιπόν σ’ ένα δεύτερο εκπαιδευτικό ίδρυμα, και μάλιστα τόσο διαφορετικό από αυτό του κύριου πτυχίου μου, φαινόταν να εντάσσεται πλήρως στο πλαίσιο αυτό, χωρίς όμως να παύει να αποτελεί μια σημαντική χρηματική επένδυση. Ως προς την επιφύλαξή μου αυτή υπήρξε καθοριστική η συμβολή της υποτροφίας του ΙΣΝ, που με τη γενναία της συνεισφορά και με τα αξιοκρατικά κριτήρια που θέσπιζε, κατέστησε τη διπλή φοίτηση εφικτή για μένα» λέει η Αλκμήνη.

«Στην περίπτωσή μου η επιλογή ενός τομέα σπουδών ήταν κάτι που με απασχόλησε ήδη από το Λύκειο, όταν δυσκολεύτηκα αρκετά να επιλέξω σε ποια κατεύθυνση θα φοιτούσα. Τα ενδιαφέροντά μου ήταν πάντα ετερόκλητα και η επίδοσή μου σε καθένα από αυτά περίπου ίδια, γεγονός που δυσχέραινε τον αποκλεισμό ενός. Αντίστοιχα στο πανεπιστήμιο η στενή οριοθέτηση του γνωστικού αντικειμένου ένιωθα πως δεν μου ταίριαζε, και, όταν παρουσιάστηκε η ευκαιρία μέσω της υποτροφίας να διευρύνω το πεδίο σπουδών, την αξιοποίησα αμέσως. Επέλεξα τις Διεθνείς Σχέσεις ως μία επέκταση των νομικών σπουδών προς μια κατεύθυνση που περιείχε στοιχεία πολιτικής θεωρίας, ιστορίας, και του διεθνούς στοιχείου που πάντα με ενδιέφερε. Με την επιλογή αυτή προσπάθησα να μην αποστασιοποιηθώ υπερβολικά από το κύριο αντικείμενό μου, αλλά να διαλέξω έναν τομέα που δυνητικά συνδυάζεται με αυτό, χωρίς όμως να ταυτίζονται σε κανένα σημείο».

«Σίγουρα η ισορρόπηση των δύο προγραμμάτων σπουδών έχει δυσκολίες και μοιραία επιφέρει κάποιες εκατέρωθεν απώλειες. Συνήθως η παρακολούθηση στο Κολλέγιο μου στερεί τη δυνατότητα να παρακολουθώ τακτικά κάποια μαθήματα στη Νομική, κι αντίστοιχα οι υποχρεώσεις μου στην τελευταία μειώνουν τον χρόνο παραμονής μου στον χώρο του Deree, ώστε να μην μπορώ να βιώσω όσο θα ήθελα το κλίμα του Deree με την πληθώρα των εξωακαδημαϊκών δράσεων –clubs, societies, events κ.λπ. Σε κάθε περίπτωση όμως η ομαλή συμπόρευση και των δύο δεν είναι ακατόρθωτη με σωστό προγραμματισμό και ενίοτε λίγο τρέξιμο. Ένας παράγοντας που βοηθά σε αυτό είναι πως οι εξεταστικές περίοδοι των δύο ιδρυμάτων δεν ταυτίζονται κι έτσι επιμερίζεται η πίεση των εξετάσεων».

Ποιες οι διαφορές ανάμεσα στο ελληνικό και το αμερικανικό σύστημα εκπαίδευσης;

«Σε ένα πρόγραμμα σπουδών που περιλαμβάνει 6 με 7 μαθήματα όπως αυτό που παρακολουθώ, είναι επόμενο να παίρνει κανείς μια γενική ιδέα για το αμερικανικό σύστημα εκπαίδευσης, ενώ η εικόνα για το ελληνικό σύστημα είναι εν τοις πράγμασι πιο ευκρινής. Αυτό πάντως που έχω επισημάνει από τη δική μου εμπειρία στο Κολλέγιο, είναι πως στο αμερικανικό σύστημα ακολουθείται μια τακτική συνολικής εκτίμησης της επίδοσης του φοιτητή σε κάποιο μάθημα για να προκύψει ο τελικός βαθμός. Οι εξετάσεις –τελικές και εν μέσω του εξαμήνου–, οι εργασίες και η συμμετοχή διαμορφώνουν υποχρεωτικά τη βαθμολογία με παραπλήσια βαρύτητα. Κάτι τέτοιο θα έλεγα πως συμβαίνει σε μικρότερη κλίμακα στο ελληνικό σύστημα, τουλάχιστον με βάση τη δική μου εμπειρία σε αυτό».

«Τα δύο ιδρύματα συμπληρώνουν το ένα το άλλο στην κατεύθυνση αυτή. Το ελληνικό πανεπιστήμιο και συγκεκριμένα η Νομική πρώτιστα μου παρέχει πολύτιμες γνώσεις, διευρύνει τη σκέψη μου και οξύνει το μυαλό μου καθημερινά, επομένως θεωρώ πως προσφέρει, αν το αξιοποιήσει κανείς σωστά, τα απαραίτητα ακαδημαϊκά εφόδια για να κάνει οτιδήποτε σχετιζόμενο με το αντικείμενο του πτυχίου του επιλέξει, χτίζοντας πάνω στη στέρεη αφετηρία του πρώτου πτυχίου. Το Deree από την άλλη προετοιμάζει με πιο απτό τρόπο την εισαγωγή του φοιτητή στην αγορά εργασίας, δίνοντάς του ευκαιρίες να εργασθεί σε προπτυχιακό επίπεδο και δίνοντας έμφαση σε τέτοιου είδους εμπειρίες που ξεφεύγουν από το αμιγώς ακαδημαϊκό πλαίσιο».

Τι μήνυμα θα έδινε στα νέα παιδιά που καλούνται τώρα να επιλέξουν σπουδές ή σπουδάζουν ήδη σε κάποιο πανεπιστήμιο;

«Θα τους προέτρεπα, όπως υπενθυμίζω συχνά και στον εαυτό μου, να μην αφήνουν ευκαιρίες να περνούν ανεκμετάλλευτες και πάντα να αναζητούν δυνατότητες προσωπικής και ακαδημαϊκής εξέλιξης».

**** Το Πρόγραμμα Παράλληλων Σπουδών του Deree – Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος δίνει στους φοιτητές των δημόσιων ΑΕΙ την ευκαιρία να παρακολουθήσουν προγράμματα πιστοποιημένα από αμερικανικό (ΝEASC) και βρετανικό οργανισμό (OU), παράλληλα με τις σπουδές τους σε ελληνικά πανεπιστήμια. Με τη φοίτηση στο Πρόγραμμα Παράλληλων Σπουδών, οι φοιτητές ταυτόχρονα αποκτούν πρόσβαση σε διεθνείς επαγγελματικές ευκαιρίες τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, αφού μπορούν να συμμετέχουν στο πρόγραμμα Study Abroad ή πρακτικής άσκησης σε κορυφαίες εταιρείες. Για το νέο ακαδημαϊκό έτος 2017-18, το Deree θα προσφέρει 3,8 εκατομμύρια ευρώ σε σπουδαστές με τη μορφή ακαδημαϊκών υποτροφιών, υποτροφιών οικονομικής στήριξης και μέσω ενός εκτεταμένου προγράμματος οικονομικής ενίσχυσης. Για το προηγούμενο ακαδημαϊκό έτος, το 85% των σπουδαστών που αιτήθηκαν κάποιου είδους οικονομική στήριξη, την έλαβαν.

Δείτε τις 43 υποειδικεύσεις που το Deree προσφέρει στους φοιτητές δημοσίων πανεπιστημίων εδώ