Οι θέσεις του προέδρου του ΕΒΕΑ Κ. Μίχαλου και της επιστηµονικής διευθύντριας του Ινστιτούτου Εµπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ Βάλιας Αρανίτου
Στο πλαίσιο της εµβληµατικής δράσης της Επιτροπής «Ελλάδα 2021», το Forum «Η Ελλάδα το 2040», ανιχνεύονται οι προκλήσεις του µέλλοντος µε στόχο να χαρτογραφηθούν οι δυνατότητες και οι προοπτικές της χώρας σε βάθος εικοσαετίας. Σε αυτή την προσπάθεια οι θέσεις και οι απόψεις των φορέων των µικρών και µεσαίων επιχειρήσεων, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονοµίας, έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα και κοµβική σηµασία.
Συνοµιλούµε µε τον πρόεδρο του Εµπορικού και Βιοµηχανικού Επιµελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ) Κωνσταντίνο Μίχαλο και την επιστηµονική διευθύντρια του Ινστιτούτου Εµπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνοµοσπονδίας Εµπορίου και Επιχειρηµατικότητας (ΕΣΕΕ), επίκουρη καθηγήτρια του Πανεπιστηµίου της Κρήτης Βάλια Αρανίτου.
– Κύριε Μίχαλε, ποιες πρωτοβουλίες θα συµβάλουν στην ενίσχυση της επιχειρηµατικότητας και στην αύξηση της απασχόλησης σε βάθος εικοσαετίας;
Οι ελληνικές επιχειρήσεις µπορούν και οφείλουν να αποτελέσουν την ατµοµηχανή της ανάκαµψης της ελληνικής οικονοµίας στο επόµενο διάστηµα. Αξίζουν, λοιπόν, ένα ευνοϊκό περιβάλλον, στο οποίο θα µπορέσουν να απελευθερώσουν τις δυνάµεις τους.
Κρίσιµο στοίχηµα για την Ελλάδα είναι να συνδέσει την επανεκκίνηση της οικονοµίας της µε τη µετάβαση σε ένα περισσότερο διαφοροποιηµένο και ανθεκτικό αναπτυξιακό υπόδειγµα.
Ρόλο-κλειδί σε αυτό το πλαίσιο θα έχει η υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας, προκειµένου η χώρα να πραγµατοποιήσει το επενδυτικό άλµα που χρειάζεται, να αναβαθµίσει τις παραγωγικές της δυνατότητες, να επιταχύνει τον ψηφιακό µετασχηµατισµό και την πράσινη ανάπτυξη.
– Ποιους θεωρείτε κύριους και άµεσους στρατηγικούς µοχλούς για την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων;
Κρίσιµο ζητούµενο στα επόµενα χρόνια είναι η υποστήριξη της επιχειρηµατικής µεγέθυνσης, στο πλαίσιο συγχωνεύσεων και συνεργασιών, µε κατάλληλα κίνητρα και µέτρα, ώστε να αντιµετωπιστεί το πρόβληµα του κατακερµατισµού της παραγωγικής βάσης της ελληνικής οικονοµίας.
Εξίσου σηµαντική προτεραιότητα αποτελεί η αναβάθµιση της καινοτοµίας, µέσα από την ενίσχυση του τριγώνου της γνώσης, τη δηµιουργία κόµβων καινοτοµίας και την προσέλκυση επενδύσεων από ξένες εταιρείες.
Πρέπει, παράλληλα, να υποστηριχθεί η επιτάχυνση του ψηφιακού µετασχηµατισµού και η µετάβαση στο νέο µοντέλο βιοµηχανικής παραγωγής, γνωστό ως Βιοµηχανία 4.0., που θα επιτρέψουν τον µετασχηµατισµό των ελληνικών µεταποιητικών επιχειρήσεων σε «έξυπνα» εργοστάσια.
Χρειάζεται επίσης µεγαλύτερη επένδυση στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναµικού, µε στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας των επιχειρήσεων, αλλά και της απασχολησιµότητας.
Τέλος, θα πρέπει να συνεχιστούν τα θετικά βήµατα για τη δηµιουργία ενός ευνοϊκότερου φορολογικού και διοικητικού περιβάλλοντος µέσα από γενναίες πολιτικές και µεταρρυθµίσεις.
– Κυρία Αρανίτου, πώς διαµορφώνονται οι εργασίες του θεµατικού σας άξονα στο πλαίσιο του Forum «Η Ελλάδα το 2040»;
Οι δράσεις της ΕΣΕΕ στο πεδίο Λιανικό Εµπόριο, στο πλαίσιο του Forum «Η Ελλάδα το 2040», προχωρούν γοργά ώστε να ολοκληρωθούν µε την κατάθεση της Λευκής Βίβλου για το Εµπόριο. Εχουν ήδη υλοποιηθεί 5 θεµατικά webinar σε διακριτούς υποκλάδους του Λιανικού Εµπορίου, αλλά και σε κρίσιµες οριζόντιες θεµατικές (χρηµατοδότηση, digitalization).
– Ποιες πρωτοβουλίες αναλαµβάνετε απέναντι στην πρόκληση της µετάβασης στη νέα εποχή της ψηφιακής οικονοµίας;
Από τον Μάρτιο του 2019 ξεκινήσαµε τη διερεύνηση µε το Συνέδριο Future of Retail, αλλά και την ενηµέρωση των εµπορικών επιχειρήσεων αναφορικά µε την ανάγκη µετασχηµατισµού προς τη νέα εποχή. Αναδεικνύοντας την κρισιµότητα της προσαρµογής, θεωρούµε πως συµβάλλουµε στην άµβλυνση της ασυµµετρίας της πληροφόρησης.
-Τι σηµαίνει για τις εργασιακές σχέσεις στον κλάδο του εµπορίου η µετάλλαξη του φυσικού καταστήµατος λόγω των τεχνολογικών καινοτοµιών;
Ο ψηφιακός µετασχηµατισµός συνεπάγεται µια σειρά επιµέρους µεταλλαγών, όπως είναι αυτές που αφορούν τις εργασιακές σχέσεις (π.χ. τηλεργασία). Οµως, το λιανικό εµπόριο εδράζεται στη διαπροσωπική συναλλαγή, καθώς η αγοραπωλησία είναι µια βαθύτατα κοινωνική πράξη. Στο πλαίσιο αυτό θεωρούµε πως η ψηφιοποίηση θα επιταχύνει την αναγκαιότητα απόκτησης νέων ψηφιακών δεξιοτήτων από τους εργαζόµενους, χωρίς όµως να µετασχηµατίσει τον πυρήνα των εργασιακών σχέσεων.